Is het nu écht zo moeilijk om je aan je planning te houden? Dat is een vraag die veel ouders stellen. Het antwoord is: ja, plannen is inderdaad moeilijk voor een puber. Pas op 23e jaar zijn de plannings- en controlefuncties rijp. Het is daarom begrijpelijk dat een veertienjarige moeite heeft met langetermijnplanning.

Eveline Crone, ontwikkelingspsycholoog en schrijver van het boek Het puberende brein en Jelle Jolles hebben daar veel interessants over geschreven.

Naast het schoolwerk, verandert er in de sociale contacten met name voor jongens veel als ze naar  de middelbare school gaan. Op de lagere school ontmoetten ze hun vrienden op het voetbalveld, na schooltijd. Nu studeren alle vrienden en moet je afspreken om elkaar te zien. Gamen is dan veel gemakkelijker. En hoe kom je daarna nog aan je huiswerk?

4 Tips om in gesprek te gaan over plannen:

  • Realiseer je dat je kind nog weinig tijdsbesef heeft. En vaak helemaal niet weet dat leren herhalen is. Verdelen van teksten, woordjes.
  • Bespreek hoeveel tijd je kind zich achter elkaar kan concentreren
  • Plan voldoende pauzes in. En bespreek wat een pauze activiteit kan zijn.
  • Bespreek hoe je kind weer aan het werk komt, na de pauze. Bijvoorbeeld een wekkertje zetten?
  • Telefoon aan bij het studeren? Dat leidt af. Ga hierover in gesprek.
  • Een beloning of een vooruitzicht kan helpen. Bijvoorbeeld, als je komende 2 weken studeert mag je naar Low land. Het kan dan helpen om de ticket op te hangen, zodat het kind zich eraan herinnert als het even moeilijk is.

Als ouder belandt je snel in een ruzie met je puber. Soms luisteren pubers beter naar een onafhankelijk persoon, die hen begrijpt en kan kijken naar hoe zij het willen om het anders te kunnen doen. Bij Scoolz kijken de huiswerkbegeleiders naar de leerlingen. Ook is er een coach aanwezig die de tieners begeleidt naar zelfredzaamheid.